Start drugiej misji demonstracyjnej kapsuły Starliner

0 komentarzy

Trwają ostatnie przygotowania do drugiego bezzałogowego lotu kapsuły CST-100 Starliner. Dzisiejszy test ma być ostatnim tego typu lotem przed misją z astronautami na pokładzie. Taki scenariusz zakładamy oczywiście w przypadku powodzenia całego lotu.

Jak wiemy, poprzedni start Starlinera zakończył się porażką, a kapsuła nigdy nie dotarła na orbitę, która pozwoliłaby jej dolecieć do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. OFT-2 ma teraz udowodnić gotowość wszystkich systemów do lotów załogowych.

Testowy lot kapsuły CST-100 Starliner produkcji Boeing Space planowany był początkowo na 30 lipca. Jak się jednak okazało, moduł Nauka, po tym jak z trudnościami dotarł na Międzynarodową Stację Kosmiczną, spowodował kolejne problemy. Doszło bowiem do niekontrolowanego zapłonu silniczków manewrowych, co według oficjalnych informacji spowodowało obrót stacji o 45 stopni. Sytuacja została jednak opanowana i już dziś o 19:20 naszego czasu zostanie podjęta kolejna próba wystrzelenia Starlinera. Transmisja będzie dostępna już od 18:30.

Start odbędzie się ze Space Launch Complex-41 z przylądka Canaveral na Florydzie. Aktualne prognozy dają 50% szans na lot. Starliner został zamontowany na szczycie rakiety Atlas V od United Launch Alliance już kilkanaście dni temu, a wczoraj oba pojazdy powróciły na stanowisko startowe. Dzisiejszy lot testowy Orbital Flight Test-2 (OFT-2) będzie setnym startem ze Space Launch Complex-41 i 73 startem Atlasa V z tej platformy startowej. Ogółem Atlas poleci 88 raz, a dla ULA będzie to już 145 misja.

Zamontowana na szczycie rakiety Atlas V i oczekująca na misję OFT-2 kapsuła Starliner

Atlas V N22 w konfiguracji ze Starlinerem mierzy 52,4 m. Posiada specjalny adapter LVA (launch vehicle adapter), za pomocą którego zamontowany jest Starliner. Pierwszy stopień wysoki na 32,4 m i szeroki na 3,81 m korzysta z silnika RD-180 (pojedynczy silnik z dwoma komorami) napędzany paliwem RP-1 i ciekłym tlenem. Drugi stopień Centaur wysoki na 12,6 m i szeroki na 3m posiada dwa silniki RL10A-4-2, używa ciekłego wodoru i ciekłego tlenu.

Plan lotu

  • -0:00:02.7 – zapłon silnika RD-180
  • 0:00:01.1 – start
  • 0:02:22.0 – odrzucenie dwóch boosterów SRB (Solid Rocket Booster)
  • 0:04:29.0 – BECO, wyłączenie silnika boostera (Atlas Booster Engine Cutoff)
  • 0:04:35.0 – separacja drugiego stopnia Centaura
  • 0:04:45.0 – zapłon silnika Centaura
  • 0:05:05.0 – odrzucenie osłony aerodynamicznej
  • 0:11:54.5 – wyłączenie silnika Centaura 0:14:54.5 – separacja Starlinera

Czytaj podobne posty

Dyskusja (0 komentarzy)
  • Napisz komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *