8. lot największej rakiety na świecie już w tym tygodniu

Po emocjonującym 7. locie Starshipa nadszedł czas na następną misję! Tym razem SpaceX przetestuje kolejnego Shipa drugiej generacji, ponownie podejmie próbę odzyskania pierwszego stopnia oraz umieści w przestrzeni kosmicznej symulatory satelitów Starlink. Jakie jeszcze nowości czekają nas w tym locie? Szczegóły znajdziecie poniżej!
Zgodnie z nową aktualizacją opublikowaną przez SpaceX, start planowany jest nie wcześniej niż o godzinie 00:30 we wtorek, 4 marca. Okno startowe potrwa do 02:09.
Przypomnijmy sobie jak wyglądała poprzednia misja. Siódmy start największej rakiety na świecie odbył się w godzinach wieczornych czasu polskiego i przyniósł kilka kluczowych nowości. Debiutował w nim Booster 14, który ponownie wykorzystał silnik z Boostera 12, oraz długo wyczekiwany pierwszy Ship drugiej generacji – Ship 33.
Start i separacja stopni przebiegły bezproblemowo. Następnie dyrektor lotu wydał zgodę na powrót pierwszego stopnia na wieżę startową. Chwilę później mogliśmy podziwiać zapierające dech w piersiach ujęcia rozpędzonego do blisko 4000 km/h Boostera 14, który w 7. minucie lotu został przechwycony przez ramiona Mechazilli, stając się drugim w historii odzyskanym boosterem Super Heavy.

Niestety, radość nie trwała długo. Chwilę później na nagraniach można było dostrzec płomienie wydobywające się z mocowania dolnego flapa Shipa 33, a na telemetrii zaczęły stopniowo gasnąć silniki. Zanim wszystkie wyłączyły się, telemetria na transmisji uległa przerwaniu, a chwilę później SpaceX potwierdziło utratę łączności a następnie koniec misji drugiego stopnia.
Zgodnie z informacjami podanymi przez firmę, przyczyną awarii były wibracje, których częstotliwość znacznie przewyższała wartości obserwowane podczas testów naziemnych. Doprowadziły one do usterki w systemie paliwowym, co spowodowało wyciek w sekcji silnikowej. Wyciekowi towarzyszył pożar, który ostatecznie doprowadził do wyłączenia się silników Shipa 33. Bezpośrednią przyczyną rozpadu prototypu była automatyczna aktywacja systemu FTS (Flight Termination System).
Co przyniesie 8. lot?
Start zaplanowano na sobotę, 30 minut po północy czasu polskiego. Transmisja ze startu rozpocznie się 40 minut wcześniej i będzie dostępna na stronie internetowej SpaceX, platformie X oraz aplikacji XTV.
Plan lotu jest bardzo podobny do misji 7. 2 minuty i 40 sekund po starcie nastąpi separacja stopni, a następnie dyrektor lotu podejmie decyzję, czy Booster 15 powróci na stanowisko startowe. Jeśli wszystkie systemy Boostera oraz wieży będą sprawne, SpaceX podejmie próbę odzysku pierwszego stopnia. W przeciwnym razie zostanie on skierowany na wodowanie w Zatoce Meksykańskiej.
Minutę po separacji nastąpi odrzucenie pierścienia do hot stagingu, a jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 7. minucie lotu Booster 15 zostanie przechwycony przez Mechazillę.
10 minut później Ship 34 rozpocznie proces demonstracyjnego umieszczania 4 symulatorów satelitów Starlink , a 20 minut później nastąpi test ponownego zapłonu silnika Raptor w przestrzeni kosmicznej. Miękkie wodowanie Shipa przewidziane jest po godzinie i 6 minutach lotu na Oceanie Indyjskim.
Prototypy
Po raz kolejny zobaczymy Shipa drugiej generacji, tym razem o numerze 34. Kilka dni temu przeszedł on najdłuższy w historii test static fire, trwający około minutę, w placówce testowej Masseys. Obecnie znajduje się w kompleksie produkcyjnym, gdzie przechodzi ostatnie przygotowania do lotu. Dzięki znakowi ostrzegawczemu umieszczonemu na MegaBayu 2, w którym obecnie znajduje się prototyp, wiemy, że ładunki do systemu FTS zostaną zainstalowane jeszcze w placówce produkcyjnej.
Jako że jest to druga generacja Shipa, wprowadzono w niej szereg ulepszeń, takich jak przeprojektowane górne flapy, które zmniejszają ryzyko przegrzewania, zwiększona pojemność zbiorników paliwowych o blisko 25% oraz ulepszona awionika, umożliwiająca realizację bardziej skomplikowanych misji, takich jak transfer paliwa na orbicie czy przyszły odzysk drugiego stopnia.

W ładowni Shipa 34 znajdą się cztery symulatory satelitów Starlink nowej generacji. Zostaną one umieszczone na trajektorii suborbitalnej, tej samej, na której znajdzie się Ship 34, a następnie spłoną w atmosferze.
Lot testowy obejmie również przygotowania związane z odzyskiem drugiego stopnia. Po bokach pojazdu znajdą się niestrukturalne wersje pinów do łapania, podobnych do tych, które posiadają boostery – to właśnie za nie Mechazilla będzie w przyszłości przechwytywać drugi stopień. Znaczna liczba płytek termicznych została usunięta, aby sprawdzić najbardziej narażone obszary pojazdu. Dodatkowo testowane będą alternatywne materiały ochronne, w tym metalowe płytki termiczne oraz jedna z aktywnym chłodzeniem.
Pierwszym stopniem użytym w tej misji będzie Booster 15, który 9 lutego pomyślnie przeszedł test static fire. Na moment pisania tego wpisu znajduje się on już na orbitalnym stanowisku startowym, na które wyjechał w godzinach porannych 25 lutego. Co ciekawe, wyjechał bez zainstalowanego pierścienia do hot stagingu – ten został przewieziony do placówki startowej zaraz za boosterem i zainstalowany na prototypie parę godzin później. Obecnie pracownicy SpaceX usunęli już rusztowanie z orbitalnego stanowiska startowego (OLM) oraz piny stabilizujące, co sugeruje, że finalne przygotowania do startu dobiegają końca.

Ulepszenia pierwszego stopnia względem poprzedniego lotu obejmują nowy, wydajniejszy komputer pokładowy, poprawione zasilanie i sieć komunikacyjną oraz zintegrowane inteligentne baterie. Mimo iż Ship 34 jest prototypem drugiej generacji, Booster 15 nadal należy do generacji pierwszej. Gdy powstaną pierwsze stopnie nowej generacji, ich zakres zmian prawdopodobnie dorówna ulepszeniom wprowadzonym w Shipach V2.
Z każdą kolejną misją SpaceX testuje nowe rozwiązania, które przybliżają nas do w pełni wielokrotnego użytku systemu Starship. Lot 8 to kolejny krok w stronę przyszłych misji na Księżyc i Marsa, a także demonstracja technologii, które mogą zrewolucjonizować transport kosmiczny. Czy tym razem testy zakończą się pełnym sukcesem? Przekonamy się już wkrótce!
Czy wie ktoś jaka jest zasada działania aktywnie chłodzonych płytek?
Formularz ochrania reCAPTCHA i Polityka Prywatności oraz Warunki Korzystania Google'a mają zastosowanie.